「日韓併合:韓民族を救った日帝36年の真実」という本の著者である加耶大学客員教授、崔基鎬氏が、その本を書いた動機について語っている動画が最近配信された。動画そのものは、恐らく本が出版された2003年の直後だろう。そこには、14世紀末に建国された朝鮮国の歴史と、結論として日本による併合が無ければ、朝鮮の近代化はあり得なかったという崔基鎬教授の考えが語られている。
https://www.buzzvideo.com/a/6683917111888183813?app_id=1131&c=email&gid=6683917111888183813&impr_id=6732541236111067397&language=ja®ion=jp&share_from=natant_view_button&user_id=6688590219774362625&version=8.3.2
以下に話の概略を書くが、実際には上記サイトで動画を見ていただく方が早い。また、崔教授の話を英語に翻訳した字幕を書き写したので、私が理解の為に若干変更したものを付ける。これも動画を見てもらった方が早いだろう。
司会者の本を書くことになった動機について問われ、それに答える形で崔教授は以下の内容の話を8分間に亘って話した。話は、李氏朝鮮の誕生と日本と李氏朝鮮の社会の違いから始まり、その後政治と文化の面に移る。その概略を以下に書く。
① 崔教授は、第二次世界大戦前の子供のころから韓国と日本の間を行き来して、日本と韓国の違いを見てきた。その結果を一言で言うと、両国は何もかも殆ど同じと言って良いくらい非常に似ていた。(以下、当ブログ筆者が語る形で書く。)
そんな経験もあり、崔教授は日本と韓半島の歴史的関係を研究してきた。そして、日本書紀や古事記を詳しく調べると、「ヤマト朝廷の時代、韓半島の三つの王国とヤマト朝廷は一つの国だった。」と言えるほど、一つの領域を形成していた。(補足1)
14世紀ころ、日本と韓半島の間には、明確な差が生じた。それが李成桂による朝鮮の建国である。李成桂は高句麗の軍人であったが、倭寇の撃退で実績を残して1392年、韓半島の王となり、その初代国王(太祖)となった。都を漢城(漢陽)に定め、国号を朝鮮とした。所謂李氏朝鮮の誕生である。
李成桂は、仏教などの古くからの慣習を排し、儒教と朱子学を取り入れて朝鮮国を明(中国)の属国(朝貢国)とした。その結果、人々は空理空論ばかり話すようになった。李朝の両班(李朝の官僚、補足2)と呼ばれる貴族階級は働かず、農民の作物を自由に搾取することができた。
同じ頃(江戸時代)の日本では、労働を重要視し、各封建領地は工業や経済の発展を競ったが、朝鮮では商人を安いものを仕入れて高く売りつける泥棒(詐欺師)、職人を奴隷と考える傾向があった。経済活動の意味を全く理解出来なかったのである。
その上、支配者の両班と農民など一般民(補足3)の差別が大きく、一般民は労働意欲を無くする程だったと崔教授は語っている。
そして、話は李氏朝鮮の政治と文化に移る。
② 第4代皇帝の世宗は、朝鮮文字ハングルを作ったが、第10代皇帝はその使用を禁止した。そして、ハングルを書いたもの、書いた本を持つものを死刑にした。事大主義の保守派は、文字としては漢字があり、独自の文字を持つのはモンゴルや日本などの夷狄のみであるとして、その普及に反対した。
ハングルで優れた小説を書く者も出たが、何人かが処刑されたのち、小説は匿名で書かれることになった。更に悲惨なのは、その頃の朝鮮には連座法があり、犯罪者の家族や親戚まで裁判なしで処刑された。
賢明な指導者も何人か現れたが、事大主義の保守層が支配的な朝鮮王朝は、彼らを処刑した。例えば、Kim Hongjip は首相を何度も努め優秀だった。古い風習、例えばチョンマゲを廃止するなど近代化に努力した。しかし、王は彼を処刑した。(補足4)
朝鮮に自力で改革を行う余地はなかった。
ここで崔教授の動画は終了する。詳細は崔教授の本を読むべきだと考えて、アマゾンに文庫本を注文した。韓国の方が主張する「日帝植民地支配の悪」は在っただろうが、「日帝植民地支配は悪」は嘘だろう。
補足:
1)古墳時代から14世紀ごろまでの時代だろう。韓半島の南端部にヤマト朝廷の飛地的な任那日本府があった。天智天皇の時代、百済とヤマトの連合軍が新羅と唐との連合軍と戦って負けている(AD663年の白村江の戦い)。歴史学者として著名な岡田英弘氏によれば、その次の天皇とされる天武天皇が壬申の乱後に日本を建国したという。その正統性を書いた本が日本書紀であり、天武天皇の命で編纂された。つまり、崔教授が云う一つの国というのは、ヤマト朝廷、加耶(加羅、任那などの小国群の地域)、百済、新羅、高句麗などの間で殆ど頻繁な交流があり、一つの同一文化圏をなしていたということだろう。
2)両班は、文班と武班の両方という意味で、李朝の官僚である。文班の方が武班よりも強い権力をもっていたことが注目される。
3)李氏朝鮮の身分制は学者により理解が異なるが、一般には両班・中人・常人・賎人の4つのカーストがあったと理解されている。商人の低い評価は、伝統的に中国は商人を差別する文化があったので、それを取り入れたのだろう。
https://ja.uncyclopedia.info/wiki/%E5%95%86%E4%BA%BA
4)Wikipediaによると、Kim Hongjip(1842-1896)は1880年、日本に公的に派遣され、日本の近代化に学んだ。1895年、東学党の乱を抑える為に首相になった。チョンマゲの廃止の他にも、朝鮮のカースト制(両班と平民が大きな区分けだが、その身分制は不可触民まで多段階あった。)の廃止など、優れた政治を行ったが、事大党と開化派の対立の中で暗殺される。朝鮮政府は、遺体を8つに切って朝鮮各地に贈り、頭を光化門に掲げた。
https://en.wikipedia.org/wiki/Kim_Hong-jip
Professor Che Keiho talks about the necessity of Japanese annexation of Korea for the development of the peninsula.
Chairman: Professor Che, first of all, will you tell us what made you publish this book in Japan? (title of the book: “Japan’s annexation of Korea”, Truth of Japan’s 36 years rescue of Korea)
Prof. Che:
From the time of my childhood, since the time before the WW II, I’ve traveled back and forth between Japan and Korea, and I’ve been seeing differences between Japanese and Korean in these days. They spoke the same language and had the same folkways. They were the same in all respects. I’ve researched the historical relationship between Japan and Korea.
For instance, after the detailed research of the “Chronicles of Japan” (Nihonshoki), and “A Record of Ancient Matters” (Kojiki), I came to the conclusion that the three states of Korean peninsula and the Yamato were an identical state. Goguryeo, Baekje, Silla, Kaya. We are connected historically.
However, we began to be different from each other five or six hundred years ago.
In Korea then, Lee Seonggye (李成桂) founded the Joseon Dynasty(朝鮮王朝). He’d been a military commander before he founded Joseon. He abolished ancient traditions such as Buddhism. He introduced Confucianism and Neo-Confucianism(儒教と朱子学), then washed out Buddhism. After having gotten lost within only Confucianism and Neo-Consucianism, People began to talk about only hollow theories.
(李成桂:1392高麗の武将の李成桂は倭寇撃退で実績を上げ、朝鮮王朝を建国、その初代国王(太祖)となった。都を漢城(漢陽)に定め、国号を朝鮮とした。)
They lied from morning till night. It was an inevitable social phenomenon.In those days, difference in social standing between Yangbans (両班)and other people was serious.
(Chairman: A Yangban was an elite aristocrat, was’t it?
Prof. Che: Yes it is.)
People called Yangban didn’t work at all and spent most of time for hollow theories from morning till night. Even though being just lasy, they were free to squeeze crops out of ordinary people or farmers.
The Edo era of Japan under the Tokugawa government, on the other hand, people often said, “If you won’t work, you shan’t eat”, and actually worked hard. Under the feudal domain system, the domains competed with each other for the industrial development and economic growth.
As for Joseon, they tended to live in idleness with nothing to do. Put simply, it was like, “If you’ll work, you shan’t eat.” Only who didn’t work at all got enough food and all who worked were despised.
They thought a merchant a thief, selling things at a higher price than the initial cost. They also thought that a manufacturer was a mere slave, selling a product at a high price despite its cheap material or ingredient.
However hard they worked, Yangbans took everything away from them. An economy could never have grown in that state of society.
And they broke down the bridges across Hangang, Geumgang and other rivers. They didn’t construct a road. They were afraid of a road making it easy for enemies to get to them and annihilate them.
In summary, Lee Seonggye destroyed his homeland Goguryeo that had been famous as the great democratic dynasty. Then, he changed their colonial master to Ming.
Afterwards, Jeseon turned to the totally haphazard country.
For instance, they didn’t construct any infrastructure. And most of smart people insisting on a road construction for an economy growth were executed.
Interestingly, the 4th king Sejong had developed a precious writing system called Hangeul, but later Yeonsan-gun (10’th King) banned it.
He made a law to ban the Hangeul and execute all who wrote it or had a book in it. And those who spoke for a person against this law were also punished as criminals.
Because of that, people didn’t use Hangeul and all books in it disappeared. There was a famous novelist Heo Gyun (許筠, 1569–1618), who wrote the first literature in Hangeul titled “Hong Gildong”. His novel was so famous to spread to the Ryukyu Kingdom.
His novel was so famous to spread to the Ryukyu Kingdom or Okinawa today and is still exists there. Despite his feat of Hangeul novel and the honor as the minister of high caliber, he was executed with the sword finally.
Therefore, afterwards, most of novelists wrote Hangeul novels anonymously. There were excellent Hangeul novels translated into Japanese, such as Chunhyangdyeon.
However, their authors are unknown as they sank their names. They were afraid of being executed, if their names had been identified to the public. So, smart people never appeared as such kind of people were afraid of being executed.
To make matters worse, there was an implication law. Not only a criminal was executed without any trial, but all the criminal’s relatives and family were executed by this law. After all, those facts prevented the growth of literature.
In Joseon, they weren’t able to achieve or develop anything by their own ability. They surely were the smart people such as Kim Okgyun and Kim Hongjib. Kim Hongjib became the prime minister four times, and made the topknot cutting law.
Every man at the time tied a topknot but it was unsanitary. Besides trying a topknot was hard to do and they weren’t able to do it by themselves,
So they had to ask someone for that once a week, in ten days or a month. They didn’t wash hairs during that period, did smell and were above all filthy. Prime Minister Kim tried to improve this unsanitary condition by topknot cutting. Then, the King executed him.
The Prime Minister Kim was slaughtered. There was no room for development at all in this country. (End of file)
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